- Topman Adam Mosseri van Instagram zegt dat het lanceren van Threads als een losse app een flink risico was, meldt The Verge.
- De nieuwe chatapp zal genoeg gebruikers moeten trekken om als losse applicatie succesvol te worden.
- De lancering van Threads door Meta – het moederbedrijf van Instagram, Facebook en Whatsapp – is een direct aanval op Twitter.
- Lees ook: Dit vinden creators op social media goed aan de nieuwe Twitter-concurrent Threads – en deze dingen missen ze nog
Meta – het moederbedrijf van Instagram, Facebook en Whatsapp – neemt een sprong in het diepe met de lancering van de nieuwe chatapp Threads, een directe concurrent van Twitter. De nieuwe app is vanuit het team van Instagram op de markt gebracht.
Topman Adam Mosseri van Instagram zegt dat zijn team niet helemaal zeker was over hoe ze het nieuwe socialmediaplatform Threads in de markt moesten zetten.
Aanvankelijk was het de bedoeling om Threads te integreren in Instagram als een losse tab in het menu, maar uiteindelijk werd er toch voor gekozen om er een zelfstandige app van te maken.
Hierover is intern flink wat discussie gevoerd, zegt Mosseri tegenover techwebsite The Verge. Het besluit werd uit eindelijk genomen om twee redenen, zegt hij. Het ‘post- en comment-model’ waarop Instagram werkt, past volgens Mosseri niet bij de manier waarop mensen met elkaar communiceren op platforms zoals Twitter. Daarnaast zou Threads als een losse tab in Instagram het platform te gecompliceerd maken.
Maar het besluit om Threads als zelfstandige app te lanceren, brengt een grote uitdaging mee: er moeten voldoende nieuwe gebruikers naar het platform worden getrokken.
Meta neemt risico met lancering Threads als loss app
"Een zelfstandige app heeft minder kans van slagen, omdat je maar weinig punten hebt om nieuwe gebruikers vandaan te trekken", zegt Mosseri. "Maar als je het wel doet, en het lukt je, dan zijn de voordelen veel groter."
Gebruikers van Threads hebben meer ruimte in de app om publieke discussies aan te gaan, terwijl Instagram een platform blijft waarop foto's gedeeld kunnen worden.
"Niet alles wat we op deze manier zullen uitbrengen, zal werken. Maar we moeten altijd wat grotere risico's durven nemen, als we echt snel willen blijven vernieuwen", zegt Mosseri.
Volgens woordvoerder Christine Pai van Instagram "blijkt uit feedback dat Instagram een product is waarop beelden gedeeld worden. Threads werd gemaakt als een zelfstandige app voor tekstupdates en conversaties. Deze aparte omgeving zorgt ervoor dat creators en publieke figuren tijdig updates kunnen delen en gesprekken kunnen aangaan", legt ze uit.
Instagram lanceerde Threads op het moment dat een groeiend aantal Twitteraars in toenemende mate ontevreden is over het sociale platform en op zoek gaan naar alternatieve platformen zoals Mastodon. De timing kan een kans bieden voor Threads om snel veel gebruikers te vinden.
"De onvoorspelbaarheid van wat er nu gaande is, zou mogelijk een kans kunnen zijn", zegt Mosseri tegen The Verge, waarbij hij refereert aan Twitter. "Als de stabiliteit van het platform een probleem wordt, of als ze het product te veel veranderen, dan zou dat een opening in de markt voor ons kunnen creëren."
De start van Threads zal Meta in ieder geval niet ontevreden stemmen. Binnen een paar uur meldden ruim 30 miljoen mensen zich voor een account op het nieuwe sociale platform, schreef CEO Mark Zuckerberg in een post op, hoe kan het ook anders, Threads.
Inmiddels hebben zelfs 70 miljoen mensen een account aangemaakt op Threads. Dat is "boven verwachting", aldus Zuckerberg vrijdag op zijn eigen Threads-account. De app is beschikbaar in honderd landen, maar nog niet in de Europese Unie.